Bogdana Elena Păcurari este psihoterapeut cu specializarea în analiză tranzacțională și în prezent este parte a Clinicii Mind Education și a echipei Școala pentru Cuplu, proiect inițiat de Domnica Petrovai. 

Am vorbit cu Bogdana, pentru a afla de la un specialist, dar și de la o mamă și soție cum să trecem cu bine prin perioada de izolare la domiciliu. 

CuBine: Cum ești în perioada asta, Bogdana? 

B. E. P.: Precum majoritatea cred, cu zile mai ușoare și cu zile mai grele. Fac un slalom între timpul cu familia, timpul petrecut cu copiii mei și activitatea profesională, care a migrat în întregime către servicii online.

CuBine: Apelezi la vreo rețetă sau recomandare pentru a face față acestei perioade? Ai vreun program sau rutină care te ajută?

B. E. P.: Mă ajută să păstrez cât mai multe din rutinele pe care le aveam înainte pe plan personal, profesional dar și cele pe care le aveam în cuplu sau cu copiii.

„Rutina dă o senzație de control asupra propriei vieți și o satisfacție pe plan emoțional că fac tot ce pot pentru ca lucrurile să meargă bine înainte.”  

CuBine: Ce crezi că ajută cel mai mult în perioada asta? Ce le recomanzi oamenilor să facă pentru a fi intr-o stare emoțională bună?

B. E. P.: Cred că sunt câteva lucuri care practicate zilnic, ne pot fi de mare ajutor în așa fel încât să trecem cu bine peste această perioadă grea: rutina zilnică, timp pentru noi, timp pentru activitatea profesională, timp pentru familie și sportul. Toate acestea au scopul de a ne ajuta să simțim că o parte a vieții noastre este în controlul nostru.

Păstrarea unei rutine și planificarea zilei ajută la alungarea gândurilor negative și diminuarea îngrijorărilor. Concentrarea asupra activității profesionale ne crește stima de sine și ne face să ne simțim conectați cu colegii, cu clienții, cu viața noastră de până acum.

Timpul pentru familie, indiferent cum arată aceasta: că e cuplu, copii, părinți, prieteni, frați sau animale de companie, toate acestea își pun amprenta asupra stării noastre de bine și asupra încărcării bateriilor emoționale. Sportul ajută la eliberarea de stres a corpului și a minții.

Iar dacă participăm la lecții online cu alții într-o sală virtuală, avem și sentimentul de comunitate.

Foto de Юлія Вівчарик de pe Unsplash

Timpul pentru sine nu trebuie să fie ceva foarte elaborat, este chiar recomandat să fie în doze mici și dese: o cafea pe terasă, un film, o carte, o baie, o oră de terapie, o conversație cu cineva drag. Orice ne face plăcere, practicat regulat.

CuBine:  Crezi că umorul ajută? 

B. E. P.: Sunt foarte puține cazurile în care umorul nu este de ajutor pentru a detensiona o situație dificilă. Este important din punctul meu de vedere și la ce ne referim când vorbim despre umor în această perioadă. Cred că umorul de folos acum îl putem lua de exemplu dintr-o piesă de teatru online, prin care susținem și actorii, deci la final ne dă și o satisfacție prin faptul că am contribuit la bunăstarea altcuiva. La fel de bine putem vorbi despre o carte sau un film. 

„Umorul de situație poate fi de folos însă este foarte important să nu fie o supapă a unor emoții puternice și greu de digerat despre care ne este greu să vorbim în această perioadă.”

CuBine: Care crezi că este lucrul care dăunează cel mai mult stării de bine în această perioadă? De ce să se ferească oamenii?

B. E. P.: Primul care îmi vine în minte este cel legat de expunerea la ecrane. Vorbim aici despre situația în care o persoană lucrează de acasă, deci are un laptop pornit, o conferință pe telefon și un TV în background pe un canal de știri. 

Supraîncărcarea minții și a corpului este imensă, iar la sfârșitul zilei apare inevitabil epuizarea. Mai toate activitățile profesionale presupun acum un contact permanent la ceea ce se întâmplă și este nevoie de o adaptare la această perioadă de criză, deci deja suntem conectați la lipsa de control și la accesa abilități și resurse pe care nu le-am folosit poate până acum. Toate aceste lucruri ne încarcă cu stres și ne fac să ne folosim corpul și mintea la maxim. 

E sănătos să ne protejăm, să ne luăm știrile cel mult o dată pe zi, dintr-o sursă legitimă și să fim conștienți de impactul acestora asupra nivelului nostru de îngrijorare. Și să revenim mereu la lista cu lucrurile care sunt în controlul nostru. (vezi mai sus) 

CuBine: Care sunt provocările pe care le-ai resimțit ca mamă? Dar ca parteneră? Cum le faci față?

B. E. P.: Una din marile provocări pentru noi ca părinți este să lucrăm de acasă având copiii noștri prin preajmă. Fiind amândoi mici, este foarte greu să le spui: „nu se poate să ne jucăm acum”.  Ei sunt atât de dornici să petreacă timp cu noi și în sfârșit mama și tata sunt mereu acasă! Este o provocare zilnică să găsim soluții pentru ca, pe rând, să putem lucra fiecare câteva ore. Așadar, ca să fie mai ușor, ne ținem cât mai mult de rutine, apelăm la planificare și compromis încât să îmbinăm toate planurile.

Foto de Alexander Dummer de pe Unsplash

CuBine: Ce recomandări ai pentru cei care simt că se urcă pe pereți, care se lasă pradă disperării sau frustrărilor?

B. E. P.: Recomand tuturor celor care simt nevoia de ajutor, să nu ezite să îl ceară. Fie că acest ajutor este un prieten, o persoană dragă din familie sau un terapeut. Nu este o rușine. 

Cu toții trecem prin asta. Într-un fel sau altul, tuturor ne este greu. 

Sunt multe programe online acum ce vin în ajutorul oamenilor. Și noi la Mind Education organizăm periodic webinarii gratuite ce vizează starea de bine, atât pentru clienții noștri cât și adresate publicului pe pagina de Facebook. 

În plus, recomand practicarea zilnică a unor momente de meditație și de recunoștință. 

„Există întotdeauna, repet – întotdeauna –  motive pentru care să fim recunoscători.” 

Este adevărat, această perioadă ne pune la încercare din foarte multe puncte de vedere, însă atât timp cât suntem sănătoși, avem deja un motiv pertinent de recunoștință.

CuBine: Ne poți da câteva exemple de lucruri bune pe care ți le-a adus perioada asta? 

B. E. P.: Până acum, această perioadă mi-a adus două lucruri valoroase: timp petrecut cu familia și o frână din punct de vedere al spraîncărcării profesionale. Mă bucur de mai mult timp cu copiii mei, timp din copilăria lor ce nu se va mai întoarce niciodată. Și mă bucur că mă pot concentra pe lucrurile ce îmi aduc cu adevărat valoare în viața profesională.

CuBine: Ce crezi că se va schimba când viața își va relua cursul? Individual și colectiv? 

B. E. P.:

„Cred și sper că se va schimba percepția asupra lucrurilor importante în viață și asupra priorităților noastre: conectarea socială reală, importanța comunității. Aceste aspecte care s-au degradat, și-au pierdut din valoare în ultimii ani. ”

Cred că perioada aceasta ne pune la o mare încercare din punct de vedere al abilităților fizice, cognitive și emoționale. Va fi nevoie de un timp de recuperare și reechilibare după ce lucrurile vor reintra pe un făgaș mai aproape de cursul normal.

La nivel colectiv vom intra într-o nouă normalitate. Această perioadă va aduce un impact major în memoria colectivă. Va schimba percepția colectivă în privința instinctului de conservare, în privința sănătății fizice și mentale, în privința impactului pe care fiecare dintre noi în poate avea asupra unei alte persoane sau a unui grup.

CuBine: Care va fi primul lucru pe care îl vei face când îți vei putea relua viața?

B. E. P.: Primul lucru pe care îl voi face va fi să îmbrățișez oamenii dragi din viața mea pe care acum îi pot vedea doar online. 

Cred că doar o parte din viața mea s-a schimbat și este în curs de schimbare. 

În esență, viața mea continuă cu aceleași valori și acum, dar prețuite mai mult ca înainte.

Bogdana ne recomandă:

Și desigur, să avem grijă de noi înșine.

Cu bine,

Arina.

Lasă un răspuns